Gatunek
Tłumaczenie
Michał Strąkow
Ilustracje
brak
Oprawa
twarda
Wymiary
140x210 mm
Liczba stron
288
ISBN
978-83-63944-12-4
Data wydania
25/09/2013
Cena katalogowa
39,99 zł

Kup teraz:

Gdzie kupić?

Kevin Powers

Żółte ptaki

Gdziekolwiek by nie spojrzał, widzi Murpha.
Wzdryga się za każdym razem, kiedy obok przejeżdża samochód. Jego palce chwytają karabin, którego nie ma i którego nie trzymał już od miesięcy. Nieznajomi patrzą na niego jak na bohatera, lecz on czuje się, jakby znikał.
W rok po powrocie z wojny nie może się opędzić od wspomnień. Ciała płonące w rześkim porannym powietrzu. Promienie słońca przeświecające przez gałęzie drzew.
Kule, które wzbijają obłoczki pyłu. Zmarszczki na wodzie drżące niczym szarpnięte struny.
I obietnica, którą złożył jego matce. Że wróci z nim, całym i zdrowym, do domu.

 

„Wojna próbowała nas zabić wiosną”. Tak rozpoczyna się przejmująca historia przyjaźni i straty. Dwaj szeregowi — dwudziestojednoletni Bartle i osiemnastoletni Murph, koledzy ze szkolenia dla rekrutów w Stanach — zostali rzuceni w wir wojny, na którą żaden z nich nie był gotowy. Ich pluton walczy teraz w krwawych potyczkach o odbicie irackiego miasta Al Tafar. A Bartle obiecał, że sprowadzi Murpha żywego do domu.

W niekończącej się serii długich, mozolnych dni dwaj młodzi żołnierze robią wszystko, by wzajemnie chronić się przed czyhającymi wszędzie śmiertelnymi niebezpieczeństwami: irackimi bojownikami, ekstremalnym zmęczeniem i wyczerpującym napięciem psychicznym. Kiedy rzeczywistość zaczyna zmieniać się w mglisty koszmar, Murph stopniowo traci kontakt z otaczającym go światem, a Bartle podejmuje działania, o które nigdy by siebie nie podejrzewał.

Żółte ptaki to niezwykle oryginalna, głęboka i emocjonalna powieść, która ukazuje dewastujący wpływ wojny toczonej za granicami kraju — nie tylko na żołnierzy, ale także na ich pozostające w ojczyźnie rodziny. Zdaniem wielu krytyków debiut Kevina Powersa to arcydzieło literatury wojennej.

 

WYRÓŻNIENIA I NAGRODY

  • Najlepszy Debiut 2012 według „Guardiana”
  • Nagroda Fundacji Hemingwaya i PEN Clubu
  • W finale National Book Award for Fiction
  • W finale 2012 Flaherty-Dunnan First Novel Prize
  • Jedna z 10 najlepszych książek roku 2012 wg „The New York Times Book Review”
  • Jedna z 10 najlepszych książek roku 2012 wg Michiko Kakutaniego
  • Jedna z 10 najlepszych książek roku wg „The New York Times”
  • Jedna z 10 najlepszych książek roku wg „The Daily Beast”
  • Wśród najlepszych książek roku 2012 wg „Huffington Post”
  • Na liście Książki roku w „The Wall Street Journal” (wybrana przez Drew Gilpina Fausta oraz Hilary Mantel)
  • W „The Guardian” wybrana przez Hilary Mantel jedną z dwóch ulubionych książek roku 2012
  • Numer 2 na liście 10 najlepszych książek roku wg portalu Amazon (w kategorii lit. pięknej)
  • Wśród najlepszych książek roku 2012 wg portalu Amazon
  • Na liście książek rekomendowanych przez redaktorów portalu Amazon: wydania drukowane
  • Na liście książek rekomendowanych przez redaktorów portalu Amazon: wydania elektroniczne
  • Wśród najlepszych książek roku 2012 wg magazynu „Esquire”
  • Wśród najlepszych książek roku 2012 wg „Los Angeles Times”
  • Wśród 50 wyróżniających się dzieł literatury pięknej wg „The Washington Post”
  • Wśród najlepszych książek roku 2012 wg „Houston Chronicle”
  • Wśród najlepszych książek roku 2012 wg „Publishers Weekly” (w kategorii lit. pięknej)
  • Wśród najlepszych książek beletrystycznych roku 2012 wg „Publishers Lunch”
  • Wśród najlepszych książek beletrystycznych roku 2012 wg „Kirkus Review”
  • Wśród wyróżniających się w roku 2012 książek beletrystycznych wg „Kansas City Star”
  • Jedna z 10 najlepszych książek roku w kategorii lit. pięknej wg „The Christian Science Monitor”
  • Wśród najlepszych książek roku 2012 wg „BookPage”
  • Na liście książek polecanych na święta w The Today Show w stacji NBC (wybrana przez Davida Baldacciego)
  • Wybór czytelników serwisu „Shelf Awareness” w kategorii lit. piękna
  • Wśród najlepszych książek roku 2012 wg „The Virginian-Pilot”
  • Na liście Fall’s Big Fiction w księgarni Amazon
  • Rekomendacja Neala Thompsona, starszego redaktora w księgarni Amazon
  • Zdobywca nagrody Hudson Booksellers dla najlepszej książki 2012 roku w kategorii lit. pięknej
  • Na liście 20 książek polecanych na Święta przez Associated Press
  • Na liście 10 książek, których nie możemy się doczekać w roku 2012 wg „Entertainment Weekly”

 

Intensywność emocji oraz środków wyrazu sprawia, że jest to powieść godna uwagi. Książka o śmierci, w której każdy wers jest śmiałą manifestacją mocy ożywiania, jaką posiada piękno – czy to objawiające się w naturze, czy to (później) w sztuce. Graves, Owen i Sassoon rozpoznaliby tę wojnę, doceniliby też tę osobliwą poezję, jaka się z niej zrodziła.

HILARY MANTEL, „GUARDIAN”, Books of the Year

To powieść wyjątkowa (…) Niezwykła (…) Zasługuje, by zaliczyć ją do klasyki współczesnej prozy wojennej i postawić obok Rzeczy, które nieśli – książki Tima O’Briena o wojnie w Wietnamie (…) Pełna błyskotliwych spostrzeżeń i głęboko wstrząsająca.

(MICHIKO KAKUTANI, „NEW YORK TIMES”)

Świetna literatura, ekspresywna i poruszająca.

(„SUNDAY TIMES”)

Arcydzieło (…) Klasyka.

(„THE TIMES”, Books of the Year)

Żółte ptaki to wspaniała, pełna mocy powieść, która porusza i przeraża.

(„INDEPENDENT ON SUNDAY”)

Przejmująco napisana i bezkompromisowa w przedstawianiu ludzkich kosztów wojny.

(„THE TIMES”)

W Żółtych ptakach Kevina Powersa odnalazłem barwny, poetycki opis nowoczesnej wojny. Powers w wieku 17 lat wstąpił do amerykańskiej piechoty morskiej i służył w Iraku jako strzelec karabinu maszynowego. Każdy wers jego książki to prawda okupiona krwią.

(RICHARD GODWIN, „EVENING STANDARD”, Books of the Year)

Powers stworzył pełną współczucia, poetycką wizję wojny oraz jej konsekwencji, która już została okrzyknięta mianem klasyki gatunku.

(„SUNDAY EXPRESS”, Books of the Year)

Jedna z najlepszych powieści wojennych od wielu lat.

(JOHN BURNSIDE, „THE SCOTSMAN”, Books of the Year)

Poruszająca, niewymownie piękna, a przy tym absolutnie i nagląco potrzebna.

(ANN PATCHETT, autorka powieści Belcanto oraz Stan zdumienia; zdobywczyni nagrody literackiej Orange Prize)

Kevin Powers w poetycki, a zarazem wstrząsający sposób opisuje wpływ, jaki wojna wywiera na jednostkę.

(DAMIAN LEWIS, odtwórca głównych ról w serialach Homeland oraz Kompania braci )

Nadzwyczaj dobrze napisana (…) Błyskotliwa (…) To naprawdę, naprawdę świetny pisarz (…) Tę powieść będą czytać wszyscy.

(ALEX HEMINSLEY, BBC RADIO 2 Arts Show)

Potwierdza zdolność literatury pięknej do mówienia prawdy o tym, co niewysłowione (…) Wybitne osiągnięcie literackie. Zachęcam każdego do przeczytania tej książki.

(CHRIS CLEAVE, autor powieści Między nami oraz Drogi Osamo)

Napisana z fascynująca intensywnością.

(COLM TÓIBÍN, autor powieści Brooklyn oraz Mistrz)

Oto powieść, na jaką czekałam.Żółte ptakiwzięły swój początek z doświadczenia, a ostateczny kształt nadały im współczucie oraz inteligencja. Wszyscy jesteśmy winni Kevinowi Powersowi naszą szczerą wdzięczność. 

(ALICE SEBOLD, autorka Nostalgii anioła)

(…) jedna z tych książek, które przestawiają wasze wyobrażenia na całkiem nowe tory.

(BARBARA KINGSOLVER)

Dzięki Żółtym ptakom arabskie wojny Ameryki doczekały się własnego Na Zachodzie bez zmian.

(TOM WOLFE, autor Ogniska próżności)

[Powers] zadebiutował wstrząsającą, niezwykle mocną powieścią (…) Jego styl cechuje dbałość o szczegóły dotyczące natury i krajobrazu; w prozie Powersa pojawiają się też przeciwstawne motywy piękna i potworności. Czy nie taka była definicja geniuszu, sformułowana przez Fitzgeralda?

(„FINANCIAL TIMES”)

Stworzony przez Kevina Powersa liryczny opis wpływu, jaki wojna wywiera na jednostkę, stanowi ważny wkład w tradycję amerykańskiej prozy wojennej i jest być może pierwszą wielką powieścią, która narodziła się pod wpływem długotrwałych, tkwiących w martwym punkcie bliskowschodnich konfliktów.

(JOHANNA THOMAS-CORR, „LITERARY REVIEW”)

Zachwycająca lektura (…) piękna [i] wstrząsająca.

(SIMON MAYO, BBC RADIO 2 Book Club)

Najlepsza jak dotąd powieść o niekończących się wojnach, toczonych przez nas na Bliskim Wschodzie; kolejne pokolenia z pewnością będą tę książkę czytać i uczyć się o niej.

(PHILIPP MEYER, autor American Rust )

I wtedy dowiedziałam się o tej książce (…) wyjątkowa powieść – boleśnie szczera, poetycka. Powers kunsztownie odmalował portret trzech młodych
żołnierzy, którzy na swój własny sposób próbują odnaleźć sens w sytuacji, w jakiej się znaleźli. To historia o prawdziwych ludziach.

(„GUARDIAN”)

W swojej poetyckiej, przepełnionej smutkiem debiutanckiej powieści Kevin Powers uchwycił doświadczenia młodego człowieka z wojny w Iraku (…) Powers jest przenikliwy i przygnębiający, gdy opisuje wyrządzane przez wojnę szkody, ale zarazem pozostaje świadomy piękna krajobrazu oraz drobiazgów, które cementują przyjaźń w świecie zdominowanym przez przemoc i strach.

(„MARIE CLAIRE”)

Każda kolejna strona przynosi niezapomniane obrazy (…) nie ma wątpliwości, że jest to ważna powieść ogromnie utalentowanego autora.

(„DAILY MAIL”)

Powieści o wojnie w Iraku być może nie zajmują czołowych miejsc na waszej liście pozycji do przeczytania, ale dla tej zróbcie wyjątek (…) to opowieść intensywna, brutalna, a przy tym liryczna (…) Pisarze, począwszy od Ann Patchett, a na Colmie Tóibínie skończywszy, wychwalają jej wstrząsające piękno. To wykwintna literacka uczta.

(„EASY LIVING”)

Najnowsza wojna przypomina te najdawniejsze: porozrywane ciała, złamane psychiki, emocjonalny kołowrót dumy, bólu, zamętu i smutku. Żółte ptaki Kevina Powersa to powieść wybitna, napisana czystą, sugestywną prozą, liryczną i obrazową, biegnąca zdecydowanym rytmem. To historia na dziś, na jutro i na dalszą przyszłość.

(DANIEL WOODRELL, autor Winter’s Bone [Do szpiku kości])

Nie czekaliśmy jedynie na wybitną powieść, która wyrastałaby z wojny irackiej – naszego Wietnamu XXI wieku; czekaliśmy także na coś ważniejszego, na dzieło sztuki, które rzuciłoby światło na nasze pełne wad, złożone i uwikłane w rozmaite zmagania człowieczeństwo, stojące za tymi wszystkimi wojnami. Za sprawą Żółtych ptaków Kevina Powersa doczekaliśmy się wreszcie jednego i drugiego.

(ROBERT OLEN BUTLER, autor powieści Zaułki Edenu)

Znakomicie napisane Żółte ptaki Kevina Powersa, wpisujące się tradycję Hemingwaya i Tima O’Briena, przenoszą nas do strefy walk w Iraku: będziemy obserwować, czuwać („Zachowaj życie, zachowaj czujność”), dowiemy się, czym są błędy, rzeź oraz nieodwracalne następstwa.

(EDNA O’BRIEN, „GUARDIAN”)

Żółte ptaki to doskonała powieść. Możecie ją nazwać powieścią wojenną, powieścią debiutancką albo jak tylko sobie chcecie. Powers stworzył przejmujące dzieło sztuki, które zdołało uchwycić złożoność realiów służby wojskowej. Tak książka wytrzyma próbę czasu. Przeczytajcie ją, a potem postawcie na półce z nadzwyczajnymi tytułami, obok Ernesta Hemingwaya i Tima O’Briena.

(ANTHONY SWOFFORD, autor powieści Jarhead)

Krótka, zwięzła i bardzo porywająca w lekturze. Przypominająca styl Johna Updike’a nadwrażliwość, która pozwala obracać to, co prozaiczne, w coś nadzwyczajnego (…) wyjątkowo imponujący debiut – Kevin Powers to nazwisko, które warto zapamiętać

(„TIME OUT”, Book of the Week)

Żółte ptaki – przyczajone, obojętne i niedomagające się uwagi. Do momentu, gdy w końcu przewracacie kartkę i zdajecie sobie sprawę, że nagle zaczęliście szlochać.

(„GQ”, Debut Novel of the Month)

Elegijna, poważna i zapadająca w pamięć.

(„TIME”)

Opowiadająca o okropnościach wojny powieść zawdzięcza swoje piękno poetyckiemu językowi autora. Przypomina on piękny przedmiot z żelaza: mocny, ale delikatny, a przy tym nie przestylizowany (…) W książce natrafiamy na brawurowy zapis strumienia świadomości – z powodzeniem można go zaliczyć do najbardziej efektownych w historii literatury fragmentów opisujących sposób, w jaki żołnierz próbuje pogodzić się z tym, co widział i co zrobił. Już za samo to Powersowi należy się medal.

(„THE SCOTSMAN”)

Intensywna, bolesna, doskonała (…) Bartle próbuje poskładać sobie wszystko do kupy, a jego udręka – która musi przypominać tę odczuwaną przez samego autora – wydaje się nam prawdziwym darem.

(„SPECTATOR”)

Autor, będąc weteranem wojennym (co zapewnia mu status pewnej osobliwości w amerykańskim światku literackim), nadaje tej powieści niepodważalną
wiarygodność (…) To oczywiste, że Powers to wielki talent.

(„INDEPENDENT”)

Niezapomniany debiut powieściowy (…) [Powers] stworzył literaturę piękną, która wydaje się prawdziwsza od literatury faktu.

(„NEWSWEEK”)

Zdolności poetyckie Powersa pozwalają mu oddać doświadczenia Amerykanów w Iraku z wielką emocjonalną siłą. Wojna jest tematem literatury nieprzerwanie od czasów Iliady. Najlepsze książki potrafią przekroczyć swój czas oraz okoliczności, by powiedzieć nam coś nieprzemijającego i prawdziwego o wojnie jako takiej. Żółte ptaki należą do tej właśnie kategorii.

(PHILIP CAPUTO, autor powieści A Rumor of War)

Niesamowita (…) sugestywna [i] trzymająca w napięciu. Bardzo potrzebna książka.

(MARGARET FORSTER, autorka powieści Diary of an Ordinary Woman)

Co dzieje się z żołnierzami na wojnie? Żółte ptaki dostarczają odpowiedzi, które mają wszelkie szanse ku temu, by wytrącić nas z równowagi, o ile tylko nadal – po dziesięciu długich latach w Iraku i Afganistanie – mamy chęć kontemplować „nasze małe wojenne utrapienie”. Ludzkie koszta są z pewnością niemożliwe do zmierzenia, ale Kevin Powers w swojej zapadającej w pamięć, śmiałej i ciężkiej powieści pokazuje nam samą istotę problemu, usunąwszy z niej wszelką pociechę w postaci zniekształconej iluzji oraz retoryki.

(BEN FOUNTAIN, autor powieści Billy Lynn’s Long Halftime Walk)

Pięknie napisana (…) Wstrząsająca i smutna historia z tamtej żałosnej, niepotrzebnej wojny.

(„THE LADY”)

Ta książka doskonale obrazuje siłę słowa pisanego; język jest tu jednocześnie poetycki i brutalny, barwny i oszczędny. Wspaniała, aktualna i wciągająca powieść.

(„BOOKSELLER”)

Największe wrażenie wywierają pełne smutku, melodyjne refreny, które potrafią wydobyć piękno i tragizm spod warstwy chaosu i kurzu.

(„WE LOVE THIS BOOK”)

Książka, z którą będziecie dobrze wyglądać w autobusie (…). Mocna historia.

(„HEAT”)

Od samego początku, przywodzącego na myśl Ziemię jałową, aż po zakończenie, w którym pobrzmiewają echa Wielkiego Gatsby’ego, Kevinowi Powersowi udało się stworzyć jedną z najbardziej urzekających i najpiękniejszych powieści wojennych naszych czasów (…) jej dusza objawia się na każdej stronie.

(RTE GUIDE)

To, że jego powieść przeraża przy pomocy piękna oraz wprawia w odrętwienie, posługując się zmysłowością, stanowi największe osiągnięcie Powersa.

(„SUNDAY INDEPENDENT DUBLIN”)

Jeśli szukacie jednej z pierwszych wybitnych powieści o wojnie irackiej, to może być właściwy wybór.

(CNN.com)

To smutna i sprawnie napisana historia – bez trudu wytrzymuje porównanie z wielkimi powieściami wojennymi.

(„EMERALD STREET”)

Ta na przemian szokująca, filozoficzna, przerażająca i elegijna powieść została słusznie nominowana do nagrody National Book Award. Nadzwyczajna (…) pięknie napisana. Widać w niej rękę pierwszorzędnego artysty (…) To książka, którą trzeba przeczytać.

(JOHN BURNSIDE, „GUARDIAN”)